En ordlista med gamla namn, ord och uttryck. Främst såna som använts 1900-talet och inte så mycket numera. Se ordlistan genom att scrolla ner eller välja begynnelsebokstav i listan till höger.

J

Ja = fruktaffär, Ja-butik. Butik med frukt, godis, tidningar, läskedrycker, glass. Det fanns en Ja-butik i Länsmansgårdens centrum på 1970-talet och 1980-talet. 
jabbadabbadoo = uttryck som sägs när något är mycket bra
Ja-butik = kiosk, fruktaffär. Butik med frukt, godis, tidningar, läskedrycker, glass.Det fanns en Ja-butik i Länsmansgårdens centrum på 1970-talet och 1980-talet. 
Terry Jacks = en musikartist
Jacky = youghurt som fanns på 1900-talet
Jaffa = apelsinföretag
Jaffaapelsin = apelsin från företaget Jaffa
jage = en lek, leka jage, springa tafatt
Jag Farbror Joakim = en bok med serier om Joakim von Anka som utkom 1975
jag glömde av mig = jag glömde av det, jag glömde av min avsikt, göra fel på grund av glömska. Eget uttryck från barndomen.
jag kallar det dagen = I call it the day. Nu är det slut. Slut för idag.
Jag Kalle Anka = en bok med serier om Kalle Anka som utkom 1973
Jag Musse Pigg = en bok med serier om Musse Pigg som utkom 1976
jag ska pudra näsan = kvinnligt uttryck för att gå på toaletten
jag tror jag får araben = jag tror jag får spader, bli galen, bli nipprig
Jag tror jag får dåndimpen = bli smått chockad, jag tror jag tuppar av, jag tror jag svimmar av, jag tror jag smäller av
jag tror jag kreverar = jag tror jag blir galen, jag exploderar av ilska 
Jag undrar sa flundran om gäddan är en fisk? = ett ordstäv, ett uttryck 
Jag vet fortfarande vad du gjorde förra sommaren = En film från 1998
Jag vet vad du gjorde förra sommaren = En film från 1997
Jag vill ha blandat godis men inga salta = När man gick till gottaffären på 1970-talet, lade upp ett par kronor på disken och sa att man ville ha godis och att den andre skulle välja godiset.
Jailhouse Rock = En film
jaja = åthutning mot småbarn, markering
Jakob = en persons individuella namn, förnamn, dopnamn, tilltalsnamn 
Jakobs stege = Ett svenskt underhållningsprogram som hade premiär den 12 oktober 1985 och sändes fram till 17 december 1988. Programledare var Jacob Dahlin.
Jakten på den försvunna skatten = En film från 1981
Jakten på Röd Oktober = En film från 1990
jamare = sup, ta sig en jamare
Jamo = Danskt märke på högtalare som fanns grundades 1968. Det ägs sedan 2005 av Klipsch.
Jan = en persons individuella namn, förnamn, dopnamn, tilltalsnamn 
Janne = ett smeknamn
japp = japan
Japp = en chokladbit som fanns på 1970-talet och framåt
Jarl = en persons individuella namn, förnamn, dopnamn, tilltalsnamn 
jazz = en musikgenre som växte fram i USA i slutet av 1800-talet. Den kännetecknas av bland annat improvisation och instrumenten kan vara blåsinstrument, kontrabas och piano.
Jeanne d'Arc = En film från 1999
jeansjacka = en jacka av jeanstyg som var populär på 1970- och 1980-talet
jeansskjorta = en skjorta av jeanstyg som blev populär på 1980-talet 
Jedins återkomst = En film från 1983
jehu = i rasande fart. Komma fram som ett jehu.
Jenka = ett tuggummi som fanns på 1980-talet
jeppe = snubbe, figur, typ, gynnare, kille, man 
Sixten Jernberg = en svensk längdskidåkare som tog 15 medaljer i OS och VM under åren 1954-1964 
Jesper = en persons individuella namn, förnamn, dopnamn, tilltalsnamn 
jestanes = hoppsan, ojdå, jösses 
jetset = innefolk
jiddra = ljuga, snacka strunt
jippo = upptåg, skämtbetonat evenemang, evenemang, tillställning
Joakim = en persons individuella namn, förnamn, dopnamn, tilltalsnamn 
Joakim-sparbössa = en sparbössa där Joakim von Anka satt på en kista
Jocke = en persons individuella namn, förnamn, dopnamn, tilltalsnamn 
Jocko = namn på en apa
Joel = en persons individuella namn, förnamn, dopnamn, tilltalsnamn 
Jofa = företag som tillverkade sportprylar
Jofaskidor = skidor av märket Jofa
Jofaskridskor = skridskor av märket Jofa
joggingbyxa = byxa som man hade när man joggade på 1980-talet och som även blev populär att använda till vardags 
Johan, Lotta och Jocko = en serie seriealbum
Johannes = en persons individuella namn, förnamn, dopnamn, tilltalsnamn 
Johan och Pellevin = en serie seriealbum
Bernt Johansson = Svensk tävlingscyklist som tagit guld i OS 1976 och VM 1974 bland annat.
Ingemar Johansson = Svensk boxare som var världsmästare i professionell tungviktsboxning 1959-1960 bland annat.
Kjell Johansson = Svensk bordtennisspelare som tog många medaljer i VM och EM bland annat under 1960- och 1970-talet.
Olof Johansson = Centerpartiets partiledare 1987-1997
Johan Vilde = en serie seriealbum från 1977–1982
John Blund = en docka i kaféprogrammet Halvsju som sändes 1971-1973 med den buktalande Lennart Swahn som figurens bisittare. Det visades även korta dockfilmer med John Blund i programmet.
Elton John = en musikartist
Johnny Mnemonic = En film från 1995
Johnny Puma = Seriefigur i serien med samma namn i serietidningen Buster.
John Silver = ett cigarettmärke. Ett av Sveriges äldsta varumärken inom kategorin tobak som lanserades 1947.
Jokkmokks-Jokke = En svensk sångare, kompositör och sångtextförfattare. Han blev känd för sin låt Gulli-Gullan.
joller = småbarns försök att tala
jollra = småbarns försök att tala
Jon = en persons individuella namn, förnamn, dopnamn, tilltalsnamn 
Jonte = fiktiv person i frågan "Vem är Jonte?" som sades när man sa "det gör ja´nte"
jonte = förkortning av "jag inte"
jordmagnat = stor jordägare, pamp, potentat, rik och mäktig man. Ordet var med i en tidning från 1966.
Josef = en persons individuella namn, förnamn, dopnamn, tilltalsnamn 
Josefssons = ett postorderföretag som grundades 1956
jota = ett dyft, vitten. Fattar inte ett jota.
jox = skräp, smörja
joxa = jobba, greja
Joy = Ett diskotek i Playa del Ingles på 1980-talet.
joystick = en styrspak som användes till datorerna C64 och Amiga bland annat. Man kunde styra olika figurers rörelser åt olika håll på skärmen och trycka med knapparna för att avfyra eller välja saker till exempel. Wico var ett märke på joystickar.
joysticksdödarspel = spel till C64 med vilka man fick använda joysticken så väldigt mycket att man slet ut den
Jubel i busken = en serie buskis- och music-hall-program från Göteborg som sändes i Sveriges Radio-TV i flera omgångar från 1968 till 1975. Medverkade gjorde Sten-Åke Cederhök, Elvy Bengtsson, Rulle Lövgren, Sonya Hedenbratt och Nisse Peters.
jubelidiot = ett riktigt dumhuvud
jubelåsna = jubelidiot, ovanligt stor idiot
Judit = en persons individuella namn, förnamn, dopnamn, tilltalsnamn 
Jugoslavien = Benämningen på en serie statsbildningar i sydeuropa mellan 1918 och 2003. Utgör idag staterna Bosnien och Hercegovina, Kroatien, Kosovo, Makedonien, Montenegro, Slovenien och Serbien.
Julia = en persons individuella namn, förnamn, dopnamn, tilltalsnamn 
Julius = en persons individuella namn, förnamn, dopnamn, tilltalsnamn 
Jul, jul, strålande jul = en julsång 
Julle = ett smeknamn
jullov = Ett lov för skolans elever då dom inte har schemalagd undervisning som infaller efter höstterminens slut, normalt några dagar innan julafton, och pågår till ungefär en vecka in på det nya året.
Jullovsmorgon = En serie barnprogram som visades i SVT på morgnarna med start 1971, bland annat med Trazan och Banarne 1976-1977 och 1982-1983. Ett stående inslag var Scooby Doo.
jumbojet = Boeing 747. Ett trafikflygplan som ett tag var det största i världen. Det hade kapacitet för 550 passagerare.
jumpa = gymnastik
jumpadojor = gymnastikskor
jumper = tröja
Jumpin' Jack Flash = En film från 1986
jungfru = ogift kvinna av högre stånd
junker = gunstig junker
Jurassic Park = En film från 1993
Christina Jutterström = en svensk journalist och programledare för matlagningsprogrammet Gomiddag i TV på 1970-talet
Juvel mjöl = vetemjöl av märket Juvel
JVC = Företag som tillverkade hemelektronik och fanns på 1980-talet bland annat. Det ägs numera av Panasonic. JVC skapade VHS-systemet för videokassetter som kom 1976. 
jycke = hund
jåggens = väldigt, extraordinärt, jävligt. Göteborska.
jädrar anåda = jäklar, fan 
jädrarmig = verkligen, mycket. Det var jädrarmig kallt ute. 
Jägarna = En film från 1996
jämmer och elände = kapten Haddocks svordom
jämrans = svordom, kraftuttryck
jänta = flicka, tös, tjej, tösabit
Ernst-Hugo Järegård = en svensk skådespelare som syntes ofta i TV på 1970-talet bland annat
järnhäst = ånglok
Järnia = En kedja med järnaffärer. En av dom fanns vid nuvarande Klövervallsgatan
i Bjurslätt i Göteborg. Den kallades Bjurslätts Järn. Telefonnumret dit var 232323.
järnspikar = svordom, kraftuttryck
järnvägar = mild svordom, förstärkningsord. Järnvägar nu gick bilen sönder. 
järtecken = omen, förebud, varsel, tecken som ansågs förebåda märkliga händelser 
jäsiken = jösses, jädrar, jäklar, det var väldigt, det var som fan. Omskrivning för Djävulen, Hin håle, Hin onde. Nä nu jäsiken. Jäsiken vilket oväsen. 
jättesnofsig = väldigt chic, väldigt fräsig. Ordet förekom 1974.
Jättestensskolan = en skola på Hisingen i Göteborg som byggdes 1957
jävla pucko = jävla idiot
jävlar anamma = svordom, kraftuttryck
Jöns = ett smeknamn
Jönssonligan & den svarta diamanten = En film från 1992
Jönssonligan & Dynamit-Harry = En film från 1982
Jönssonligan får guldfeber = En film från 1984
Jönssonligan på Mallorca = En film från 1989
Jörgen = en persons individuella namn, förnamn, dopnamn, tilltalsnamn 
jösses = ojdå

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.